Siirry sisältöön

Tuntikokonaisuudet

Ateriarytmi yläkoulussa ja toisella asteella

Miksi keho tykkää siitä, että se saa ruokaa säännöllisesti?

Onko kiljuvasta nälästä jotain haittaa?

Tämän oppitunnin jälkeen tiedät:

Miksi ateriarytmi on tärkeä

Mitä aterioita päivän mittaan kannattaa syödä

Tehtävät oppilaille

1. Katso video Ruoka ja terveys: rytmitajua ruokaan:

2. Vastaa sitten kysymyksiin muutamalla lauseella:

  • Mitä mieltä olet? Voisiko kavereiden väsymys johtua siitä, että heillä ei oikein ole kunnollista ruokarytmiä?
  • Miksi näin voi käydä? Perustele vastauksesi.

 

3. Katso seuraava video Ainakin smoothieta feat. Isac Elliot ja maailmanmestari Ismo ja vastaa sitten kysymyksiin:

Kysymykset

1) Ismo on maailmanmestari

a. tikanheitossa
b. taekwondossa
c. judossa
d. jujutsussa

2) Jos olet päivällä syönyt vain vähän, voi olla, että

a. illallakaan ei ole nälkä
b. illalla on just sopiva nälkä
c. illalla on koko ajan nälkä

3) Mikä on hyvä ateriaväli?

a. 2–3 tuntia
b. 3–4 tuntia
c. 4–5 tuntia
d. 5–6 tuntia

4) Ateriarytmi on tärkeä siksi, että

a. sitten kun syödään, on sopivasti nälkä
b. napostelee vähemmän
c. yöllä ei tarvitse nousta syömään
d. jaksaa painaa päivän hyvällä fiiliksellä

5) Mitä haittaa jatkuvasta napostelusta voi olla?

a. Napostelu väsyttää.
b. Napostelu lisää hampaiden reikiintymistä.
c. Ruokavalion kokonaisuus voi jäädä yksipuoliseksi.
d. On koko ajan nälkä.

6) Välipalalla kannattaa syödä jotain kasvista, proteiinia ja täysviljaa?

a. Totta
b. Tarua

7) Jotain kasvista, proteiinia ja täysviljaa voisi olla vaikka:

a. banaania, vettä ja riisimuroja
b. banaania, maitoa ja riisikakkuja
c. banaania, jugurttia ja mysliä
d. banaania, omenaa ja mysliä

8) Koululounas on suunniteltu niin, että sen syömällä saat

a. 10 %
b. 25 %
c. 33 %
d. 50 % kehosi päivittäin tarvitsemasta ravinnosta.

9) Jotta 33% tulee täyteen, riittää että valitsee lämpimän ruuan & salaatin kylkeen joko maidon tai leivän.

a. Totta
b. Tarua

10) Jos väsyttää, voi tehdä mieli:

a. happamia ruokia
b. makeita ruokia
c. kirpeitä ruokia
d. suolaisia ruokia

 

 

4. Kirjaa ylös oma ateriarytmisi joko seuraavalta päivältä, tältä päivältä tai eiliseltä opettajan ohjeiden mukaisesti.

Esimerkiksi näin

Aika Mitä söin Miten kova nälkä? Fiilis
Ti 8:40 Leipää ja teetä Aika kova Jee!
10:00 suklaakeksi Vähän nälkä Hyvin jaksaa
13:00 Kasvissosekeittoa ja maitoa Kaamea nälkä Vähän väsyttää
15:00 Banaani ja jugurttia Vähän nälkä Oikein hyvä
18:30 Makaronilaatikkoa ja porkkanaraastetta Nälkä! Hyvältä tuntuu
21:00 Juustovoileipä ja maitoa Vähän nälkä Ihan jees

 

Mieti videoiden ja tehtävien pohjalta ja vastaa seuraaviin kysymyksiin:

a. Mitä hyvää ateriarytmissäsi on?
b. Miten monta tuntia ateriavälisi ovat keskimäärin?
c. Tuleeko liian pitkiä välejä? Mitä haittaa siitä voi olla?
d.  Tuleeko usein napsittua ohimennen jotain pientä suuhun? Mitä haittaa siitä voi olla?
e. Onko jotain parannettavaa ja jos on niin mitä? Mitä voisit tehdä, että ateriarytmisi olisi paremmin tasapainossa? Mieti tarvittaessa pari muutosehdotelmaa itsellesi ja testaa niistä parasta.

 

 

5. Kirjoita opettajalle lyhyt teksti (maks. puoli sivua, A4), jossa kerrot:

  1. mitä opit tällä tunnilla ja vastasivatko ne annettuihin tavoitteisiin,
  2. kysymyksen 2 vastaukset,
  3. muutamalla lauseella ateriarytmin seurannastasi (kysymyksen 4 kohdat a-e).

 

6. Anna tai lähetä teksti opettajalle saamiesi ohjeiden mukaisesti.

 

Oikeat vastaukset tehtävään 3 (klikkaa kuvaa, niin näet sen isompana)

 

 

 

 

Ohje opettajalle:

Tällä oppitunnilla tarkastellaan ateriarytmin merkitystä osana tasapainoista ruokavaliota.

Kesto:

45 min. + kotitehtävänä oman ateriarytmin seuranta.

 

Tehtävässä 5 seurataan omaa ateriarytmiä yhden vuorokauden ajan. Vaihtoehtoisesti voi kirjata ylös eilisen päivän ateriarytmin, mutta tällöin kaikkia aterioita, naposteluja ja nälän tunnetta voi olla vaikea muistaa.

Kohderyhmä:

7. lk ylöspäin