Färdiga lektioner
Måltidsrytm
Varför tycker kroppen om att få mat regelbundet?
Finns det nackdelar med att vara vrålhungrig?
Efter den här lektionen vet du:
Varför måltidsrytmen är viktig.
Vilka måltider det lönar sig att äta under dagen.
Uppgifter för elever
1. Se på videon Mat och hälsa: rytmkänsla kring mat:
2. Svara sedan på frågorna med några meningar:
- Vad anser du? Kan kompisarna vara trötta eftersom de inte har en ordentlig måltidsrytm?
- Varför kan det bli så? Motivera ditt svar.
3. Se på videon Smoothie time feat. Isac Elliot och världsmästar-Ismo och svara sedan på frågorna:
Frågor
1) Ismo är världsmästare i
a. pilkastning
b. taekwondo
c. judo
d. jujutsu
2) Om du har ätit bara lite på dagen kan det hända att
a. du inte heller är hungrig på kvällen
b. du är lämpligt hungrig på kvällen
c. du är hela tiden hungrig på kvällen
3) Vad är en bra måltidsintervall?
a. 2–3 timmar
b. 3–4 timmar
c. 4–5 timmar
d. 5–6 timmar
4) Måltidsrytmen är viktig eftersom man
a. är lämpligt hungrig när det är dags att äta
b. småäter mindre
c. inte behöver stiga upp på natten för att äta
d. orkar hela dagen med gott humör
5) Vilka nackdelar kan det finnas med att småäta hela tiden?
a. Man blir trött av att småäta.
b. Småätande orsakar fler hål i tänderna.
c. Kosthelheten kan bli ensidig.
d. Man är hela tiden hungrig.
6) Det lönar sig att äta grönsaker, protein och fullkorn som mellanmål?
a. Sant
b. Falskt
7) Grönsaker, protein och fullkorn kan till exempel vara:
a. banan, vatten och riskrisp
b. banan, mjölk och riskakor
c. banan, yoghurt och müsli
d. banan, äpple och müsli
8) Skollunchen är planerad så att när du äter den får du
a. 10 %
b. 25 %
c. 33 %
d. 50 % av den näring din kropp dagligen behöver.
9) För att uppfylla 33 % räcker det med att man med sin varma mat och sallad antingen dricker mjölk eller äter bröd.
a. Sant
b. Falskt
10) Om man är trött blir man kanske sugen på:
a. sur mat
b. söt mat
c. syrlig mat
d. salt mat
4. Skriv upp din egen måltidsrytm antingen för följande dag, den här dagen eller gårdagen enligt lärarens anvisningar.
Till exempel så här
Tid | Vad jag åt | Hur hungrig var jag? | Fiilis |
Tis. 8:40 | Bröd och te | Ganska hungrig | Toppen! |
10:00 | Chokladkex | Lite hungrig | Orkar bra |
13:00 | Grönsakspurésoppa och mjölk | Vrålhungrig | Lite trött |
15:00 | Banan och yoghurt | Lite hungrig | Riktigt bra |
18:30 | Makaronilåda och riven morot | Hungrig! | Det känns bra |
21:00 | Ostsmörgås och mjölk | Lite hungrig | Helt okej |
Fundera utgående från videorna och uppgifterna och svara på följande frågor:
a) Vad är bra med din måltidsrytm?
b) I genomsnitt hur många timmar går det mellan dina måltider?
c) Är intervallerna ibland för långa? Vilka nackdelar kan det här medföra?
d) Äter du ofta något smått i förbifarten? Vilka nackdelar kan det här medföra?
e) Finns det något att förbättra och i så fall vad? Vad kunde du göra så att din måltidsrytm skulle vara mer balanserad? Fundera vid behov över några ändringsförslag och testa det bästa av dem.
5. Skriv en kort text (högst en halv sida, A4) till din lärare i vilken du berättar:
- vad du lärde dig under lektionen och om det motsvarade de givna målen,
- svaren på fråga 2,
- om uppföljningen av din måltidsrytm med några meningar(punkterna a-e i fråga 6).
7. Skicka texten till din lärare enligt de anvisningar du har fått.
Vi önskar alla lycka till med distansskolan och kom ihåg att hålla fast vid rytmen!
Anvisningar för läraren:
Under den här lektionen undersöker eleverna måltidsrytmens betydelse som en del av en balanserad kost.
Längd:
45 min + som hemuppgift att följa upp den egna måltidsrytmen.
I uppgift 5 följer man upp den egna måltidsrytmen under ett dygn. Alternativt kan man också anteckna måltidsrytmen för föregående dag, men då kan det vara svårt att komma ihåg alla måltider, allt småätande och all hungerkänsla.
Målgrupp:
årskurs 7 och högre