Hoppa över till innehållet

Uppgift

MatForskaren har öppet sinne

Varför gillar vi vissa maträtter mer än andra? Ta reda på detta med hjälp av dina sinnen!

Gör så här

Målet med den här uppgiften är att hjälpa dig inse att maten har många olika egenskaper. Även om en eller flera egenskaper skulle vara mindre lockande kan resten av egenskaperna göra att maten smakar bra! I den här uppgiften är alla svar rätt. Om du vill kan du jämföra dina svar och kompisens svar.

Välj några grönsaker, bär eller frukter (t.ex. motor, rädisa, amerikanskt blåbär). Vid behov kan du skala dem eller skära dem i lämpliga munsbitar. Skriv ut eller rita en egen blankett för varje maträtt. En smiley betyder att du gillade egenskapen och en fundersam emoji betyder att du inte gillade egenskapen särskilt mycket. Nu är det tid att forska litet:

1) Undersök först maten endast med ögat. Hur tycker du den ser ut? Ger du den en smiley eller en fundersam emoji?

2) Lukta därefter på maten. Hur tycker du den doftar? Ger du den en smiley eller en fundersam emoji?

3) Därefter kan du känna på maten med händerna och sätta den i munnen. Hur känns den i handen? Hur känns den i munnen? Ger du den en smiley eller en fundersam emoji?

4) Nu låter vi också öronen vara med. Hur låter det när du tuggar? Ger du den en smiley eller en fundersam emoji?

5) Och smaken? Gillar du smaken? Ger du den en smiley eller en fundersam emoji?

Slutligen kan du fundera över vilka egenskaper fick flest smileys.

Tidsåtgång

Cirka en timme.

Material

Grönsaker, frukter och bär. Penna och utskrivna bedömningsblanketter eller penna och papper.

Skriv ut blanketterna här.

Info för de vuxna

Lämpar sig särskilt bra för småbarnsfostran och de lägsta klasserna i lågstadiet. Kom ihåg att kontrollera allergier.

Syftet med uppgiften är att lära barnet upptäcka att maten oftast inte känns god enbart tack vare smaken utan att även andra egenskaper inverkar på hur vi upplever maten. Vi gillar till exempel ofta morot på grund av smaken och den glada färgen samt att det knastrar när vi äter den. Andra gillar mer saftigheten hos riven morot. Å andra sidan ser till exempel rädisan rolig ut och har en glad färg, men ibland kan den ha en lite bitter smak. Vattenmelon är något barn ofta gillar eftersom alla egenskaper faller den lilla testaren i smaken, men alla gillar inte munkänslan av honungsmelon.

Tips: tvinga inte barnet att sätta mat i munnen. Det gör vanligtvis barn och fostrare ledsna i onödan och man känner till att detta inverkar på nästa gång man smakar.

Uppgiften kan även genomföras verbalt. Barnet berättar högt hur grönsaken ser ut (t.ex. röd, rund, skojig osv.), känns, doftar, hörs och smakar. Uppgiften kan även genomföras utan blankett, t.ex. med pärlor. Barnen kan lägga en grön pärla i en burk om de gillar egenskapen eller en orange pärla om de ännu övar/inte gillar. Slutligen kan man jämföra antalet pärlor, vilken maträtt fick flest gröna pärlor eller vilken egenskap hos maträtten/maträtterna gillade barnen bäst.

Mer information om sinnesbaserad matfostran:

https://www.ruokatutka.fi/sv/innehall-per-tema-smakskola/