Medialukutaito-oppimisympäristö
Voiko joku vaikuttaa minuun siten, että en itse sitä edes huomaa?
Ohjeet:
Tässä oppimisympäristössä liikut asunnossa ja tutkit sieltä löytyviä asioita. Oppimisympäristö rakentuu viidestä sivusta: aloitus, olohuone, keittiö, makuuhuone ja lopetus. Tosin lopetussivulle et pääse, ennen kuin olet selvittänyt ulko-oveen näppäiltävän koodin. Koodinpätkiä kerätään olohuoneen, keittiön ja makuuhuoneen tietolaareista. Koodinpätkät yhdistämällä pääset ulos ulko-ovesta.
Matkan varrelta löydät hauskaa knoppitietoa hymiöiden alta. Kysymysmerkin alta löydät teema-aiheen tiivistävän tehtävän − Pulmakornerin. Äksönit ovat aiheeseen liittyvää lisämateriaalia, kuten lyhyitä YouTube-videoita. Viimeisestä kuvasta löytyy Take home eli tiivistelmä keskeisistä asioista sekä kotitehtävä.
Opettajan info
Aihe: Medialukutaito
Kohderyhmä: yläkoulu & toinen aste
Kesto: 2 x 45 min
Sisällön lyhyt kuvaus: Oppimisympäristössä kuljetaan kodinomaisessa informaatioympäristössä ja tutustutaan medialukutaitoon käytännönläheisesti. Havainnollistavat esimerkit ovat lähtöisin ruokamaailmasta.
Oppimisympäristö soveltuu oppituntien lisäksi hyvin etäopetukseen, sillä oppilaat voivat tutustua materiaaliin itsenäisesti. Mikäli tuntisuunnitelmasta ei löydy aikaa kyseiselle oppimisympäristölle, sitä voi hyödyntää kotitehtävänä.
Oppimistavoitteet:
Tunnin jälkeen oppilas osaa
- osaa arvioida kriittisesti mediassa esitetyn informaation luotettavuutta.
- osaa nimetä mediassa ja markkinoinnissa hyödynnettäviä vaikuttamiskeinoja.
- osaa nimetä asioita, joita elintarvikkeiden markkinoinnissa saa ja ei saa sanoa.
- tunnistaa omat vaikutusmahdollisuutensa viestijänä.
Yläkoulun OPS-yhteydet:
Äidinkieli ja kirjallisuus: S2 Tekstien tulkitseminen
Terveystieto: S3 Terveys, yhteisöt, yhteiskunta ja kulttuuri
Yhteiskuntaoppi: S1 Arkielämä ja oman elämän hallinta
Kotitalous : S1 Ruokaosaaminen ja ruokakulttuuri, S3 Kuluttaja- ja talousosaaminen kodissa
Lukion OPS-yhteydet, 2019:
Suomen kieli ja kirjallisuus:Tekstien tulkinta 1 (ÄI5) (LOPS 2015: Tekstit ja vaikuttaminen (ÄI4))
Lisämateriaaleja:
Videot:
Ted-Ed: How false news can spread – Noah Tavlin (kesto 3:41)
Testi:
Ylen Millainen nettikeskustelija olet -testi
Artikkeli:
Vaikuttajamarkkinointi sosiaalisessa mediassa